در این مجموعه (از سری نرم افزارهای آموزشی پارسیان)، مدلسازی پیشرفته در نرم افزار انیمیشن سازی 3ds max آموزش داده می شود.
فهرست مطالب آموزشی این برنامه عبارتند از:
فصل اول : مدل سازی به روش NURBS
آشنایی با منحنی های NURBS
افزودن منحنی های جدید
ایجاد سطوح NURBS
ایجاد سطوح NURBS با استفاده از منحنی های NURBS
ایجاد سطح به روش های Loft و Sweep
ایجاد سطوح مماس
ایجاد منحنی بر روی یک سطح
تصویرکردن یک منحنی بر روی سطح دیگر
فصل دوم : پروژه مدل سازی : ساخت یک زیردریایی
مدل سازی بدنه یک زیردریایی
ایجاد پره ها
طراحی دم زیردریایی
ایجاد برج فرماندهی
افزودن آنتن
فصل سوم : مدل سازی به روش Patch
آشنایی با مفهوم Patch
ویرایش و تغییر دادن شکل Patch
ایجاد Patch با استفاده از Spline ها
افزودن خطوط جدید
فصل چهارم : پروژه مدل سازی : ساخت یک سفینه فضایی
مدل سازی یک سفینه فضایی
افزودن جزئیات بیشتر به مدل
طراحی بال ها
افزودن جزئیات بیشتر به بال
فصل پنجم : طراحی و ایجاد مو
ایجاد یک کلاه رومی
ویرایش پارامترهای عمومی مو
Recomb کردن مو
افزودن ریش به صورت
شکل دهی مو با استفاده از Spline Emitter
تنظیم پارامترها
موهای از پیش آماده شده
فصل ششم : طراحی و ایجاد پارچه
ایجاد یک پرچم موج دار
اتصال پرچم به میله
افزودن نیروی باد
کشیدن پارچه بر روی یک شی ء
فصل هفتم : طراحی پیراهن برای یک کاراکتر
طراحی الگوی پیراهن
تنظیم لباس روی کاراکتر
ایجاد درزها
تکمیل پیراهن
افزودن جیب به لباس
افزودن یقه و آستین
تنظیم بخش های مختلف لباس
اعمال رنگ به لباس
فصل هشتم : پروژه مدلسازی : طراحی دامن
قراردادن پیله ها
متصل کردن قسمت های مختلف
۳ds Max یکی از قدرتمندترین نرمافزارها برای مدلسازی سهبعدی، انیمیشنسازی، و رندرینگ است که بهویژه در زمینههایی چون طراحی معماری، ساخت بازی، انیمیشنهای سینمایی و مدلسازی صنعتی کاربرد دارد.
مدلسازی پیشرفته به معنای استفاده از ابزارها و تکنیکهایی است که به شما کمک میکنند تا مدلهایی دقیق، واقعگرایانه و پیچیده بسازید. این روشها میتوانند شامل استفاده از ابزارهای پیشرفته برای ایجاد شکلها، تکسچرها، جزئیات، و سطوح پیچیده باشند.
۱. مدلسازی با استفاده از ابزارهای پایه
در ابتدا، معمولاً از Primitive Objects برای ایجاد اشکال اولیه استفاده میشود. این اشیاء پایهای مانند مکعبها، کرهها، استوانهها و هرمها، قالبهای اصلی برای مدلسازی هستند که سپس میتوانند به اشکال پیچیدهتر تبدیل شوند.
الف) Editable Poly
در مدلسازی پیشرفته، یکی از مهمترین ابزارهایی که استفاده میشود، Editable Poly است. با استفاده از این ابزار، میتوان هندسههای پیچیدهتری ایجاد کرد.
Vertex Selection: انتخاب رئوس (نقاط) و جابجایی آنها.
Edge Selection: انتخاب لبهها برای تغییر شکلهای هندسی.
Polygon Selection: انتخاب سطوح مدل برای تغییر و ویرایش.
Extrude: برای بیرون کشیدن لبهها یا سطوح بهطور سهبعدی.
Bevel: برای تغییر زاویه لبهها و ایجاد سطوح شیبدار.
این ابزار به شما این امکان را میدهد که مدلهای پیچیدهتری بسازید و کنترل دقیقی روی هندسه داشته باشید.
۲. استفاده از Modifiers برای مدلسازی پیشرفته
در ۳ds Max، Modifiers ابزارهایی هستند که تغییرات مختلفی را روی مدلها اعمال میکنند. برخی از این Modifiers برای مدلسازی پیشرفته بسیار مهم و کاربردی هستند:
الف) TurboSmooth
TurboSmooth یک modifier است که برای نرم کردن مدلها استفاده میشود. این modifier جزئیات مدل را افزایش داده و سطوح صافی ایجاد میکند، بهویژه در مدلهای که نیاز به لبههای نرم و صاف دارند.
Subdivision Surface: این ویژگی باعث میشود که مدلهای سادهتر به صورت صاف و با جزئیات بیشتری رندر شوند.
ب) Bend
Bend Modifier برای انحنای مدلها و اشیاء کاربرد دارد. این modifier برای ایجاد شکلهایی مانند لولههای خمیده، پرچمها یا سایر اجسام با انحنا استفاده میشود.
ج) Twist
Twist Modifier برای پیچاندن مدلها استفاده میشود و میتواند به شما کمک کند تا مدلهایی مانند کابلها یا اشیاء پیچیده با پیچش ایجاد کنید.
د) FFD (Free-Form Deformation)
FFD یک ابزار قدرتمند است که برای تغییر شکل مدلها بهصورت آزاد و بدون نیاز به تغییر هندسه پایهای استفاده میشود. این modifier به شما این امکان را میدهد که شکلهای پیچیده و دقیقتری ایجاد کنید.
هـ) Shell
Shell Modifier برای ضخیم کردن سطوح و مدلهای نازک مانند دیوارهای یک ساختمان یا بدنه خودرو استفاده میشود.
۳. مدلسازی با استفاده از Spline و NURBS
یکی از تکنیکهای مدلسازی پیشرفته در ۳ds Max استفاده از Spline Modeling و NURBS (Non-Uniform Rational B-Splines) است.
الف) Spline Modeling
Splineها، خطوط یا منحنیهایی هستند که برای طراحی اشکال پیچیدهتر مانند جادهها، سیمها یا لولهها بهکار میروند. در مدلسازی پیشرفته، میتوانید از Editable Spline برای طراحی و ویرایش منحنیها استفاده کنید.
Spline Editing: تغییر و ویرایش منحنیها و ایجاد حجمهای سهبعدی از طریق آنها.
Lathe Modifier: برای چرخاندن یک spline حول یک محور بهمنظور ساخت مدلهای گرد مانند ظروف، لیوانها و غیره.
ب) NURBS
NURBS یک روش مدلسازی ریاضی است که برای ایجاد اشکال دقیق و صاف در مدلهای سهبعدی کاربرد دارد. این تکنیک بهویژه در صنایع خودروسازی و طراحی صنعتی برای ایجاد سطوح پیچیده و صاف استفاده میشود.
NURBS Surfaces: استفاده از سطوح NURBS برای مدلسازی اشیاء صاف و پیچیده.
۴. مدلسازی ارگانیک و استفاده از ZBrush برای جزئیات
مدلسازی ارگانیک به ایجاد مدلهایی گفته میشود که دارای منحنیها و شکلهای نرم و طبیعی هستند، مانند بدن انسان، حیوانات یا گیاهان. برای این نوع مدلسازی، اغلب از ZBrush یا Mudbox استفاده میشود که نرمافزارهایی تخصصی برای جزئیاتدهی به مدلها هستند.
الف) استفاده از ZBrush
پس از ساخت مدل اصلی در ۳ds Max، میتوانید از ZBrush برای اضافه کردن جزئیات سطحی مانند پوست، چین و چروک، عضلات و دیگر ویژگیهای ارگانیک استفاده کنید. پس از افزودن این جزئیات، مدل به ۳ds Max بازگردانده میشود و به آن متریال و تکسچر اضافه میشود.
ب) استفاده از Displacement Maps
برای افزودن جزئیات سطحی به مدلها، میتوان از Displacement Maps استفاده کرد که به شما اجازه میدهد جزئیات با دقت بالا را به مدلها اضافه کنید.
۵. کار با مدلهای پیچیده و بهینهسازی
یکی از جنبههای مهم مدلسازی پیشرفته، بهینهسازی مدلها برای استفاده در بازیها یا رندرینگ سریع است.
الف) بهینهسازی هندسه
برای جلوگیری از پیچیدگی بیش از حد در مدلها و کاهش بار محاسباتی، لازم است که هندسه مدلها را بهینهسازی کنید. این کار میتواند شامل حذف جزئیات اضافی یا کاهش تعداد polygons باشد.
ب) LOD (Level of Detail)
در پروژههایی مانند بازیها، استفاده از LOD برای مدلها ضروری است. این تکنیک به شما این امکان را میدهد که مدلها را در سطوح مختلف جزئیات رندر کنید، بهطوری که در فاصلههای دورتر، مدلها با جزئیات کمتری رندر شوند.
۶. رندرینگ پیشرفته در ۳ds Max
پس از اتمام مدلسازی پیشرفته، مرحله بعدی رندرینگ است که کیفیت نهایی تصاویر یا انیمیشنهای شما را تعیین میکند.
الف) استفاده از V-Ray یا Arnold
برای رندرینگ تصاویر واقعی، میتوان از V-Ray یا Arnold که رندررهای قدرتمند در ۳ds Max هستند استفاده کرد. این رندرها به شما امکان میدهند که نورپردازی و سایهها را بهطور دقیق شبیهسازی کنید.
ب) تنظیمات Global Illumination
برای ایجاد نورپردازی واقعگرایانه، از Global Illumination (GI) استفاده کنید که به شبیهسازی انعکاس نور و پراکندگی آن در صحنه کمک میکند.
نتیجهگیری
مدلسازی پیشرفته در ۳ds Max به شما این امکان را میدهد که مدلهای پیچیده و واقعگرایانه بسازید. با استفاده از ابزارهای پیشرفته مانند Editable Poly، Modifiers، Spline Modeling، و NURBS میتوانید جزئیات دقیقتری را در مدلها و صحنههای خود اعمال کنید. همچنین، استفاده از نرمافزارهایی مانند ZBrush برای مدلسازی ارگانیک و بهینهسازی مدلها به شما این امکان را میدهد که پروژههای خود را به سطح بالاتری از کیفیت برسانید.