آموزش نرم افزار 3DS MAX

آموزشگاه کامپیوتر تیناسافت
توضیحات

بدون شک، نرم افزار 3D Max محبوب ترین نرم افزار سه بعدی سازی است. این نرم افزار در بین طراحان انیمیشن، مهندسان رشته های مختلف، و دانشجویان علوم صنعتی بسیار محبوب و پرکاربرد است.
از جمله مشاغلی که با 3D Max سروکار دارند میتوان به این موارد اشاره کرد:
طراحی گرافیک
انیمیشن سازی
طراحی صنعتی
طراحی داخلی و دکوراسیون
طراحی ساختمان
طراحی قطعات صنعتی
طراحی وسایل (مبلمان، کابینت، در و پنجره)
طراحی سازه
مدل سازی سه بعدی
و ...
این مجموعه (از سری نرم افزارهای آموزشی پارسیان)، نحوه کار با نرم افزار 3D MAX 2015 را آموزش می دهد.


از سایر محصولات آموزشی نرم افزارهای ساخت انیمیشن و ویرایش فیلم دیدن فرمایید.

آموزش نرم‌افزار ۳ds Max

۳ds Max یکی از قدرتمندترین نرم‌افزارها برای طراحی مدل‌های سه‌بعدی، انیمیشن‌سازی و رندرینگ است که در صنایع مختلف از جمله بازی‌سازی، فیلم‌سازی، معماری، طراحی صنعتی و غیره استفاده می‌شود. این نرم‌افزار توسط شرکت Autodesk توسعه یافته و به دلیل رابط کاربری ساده و امکانات گسترده‌ای که ارائه می‌دهد، یکی از ابزارهای محبوب در صنعت گرافیک کامپیوتری است.

در این آموزش، به طور مقدماتی با نحوه استفاده از ابزارهای مختلف در ۳ds Max آشنا می‌شویم و برخی از مهم‌ترین تکنیک‌ها و قابلیت‌های آن را بررسی خواهیم کرد.

 

۱. معرفی محیط کاربری ۳ds Max

پس از نصب و راه‌اندازی ۳ds Max، محیط کاربری آن را مشاهده خواهید کرد. در این محیط، چندین قسمت اصلی وجود دارد که باید با آن‌ها آشنا شوید:

  • Viewports: نمایش مختلف از صحنه در ابعاد و زوایای مختلف.

  • Command Panel: جایی که تمام ابزارهای مدل‌سازی، رندرینگ، انیمیشن و سایر ویژگی‌ها قرار دارند.

  • Toolbar: نوار ابزارهایی برای دسترسی سریع به ابزارهای معمول.

  • Time Slider: برای کنترل انیمیشن‌ها و زمان‌بندی آن‌ها.

  • Menu Bar: منوهای اصلی نرم‌افزار برای دسترسی به ویژگی‌های مختلف.

 

۲. ایجاد مدل‌های اولیه با استفاده از Primitive Objects

در ۳ds Max، اولین گام برای مدل‌سازی، استفاده از اشیاء پایه‌ای است که به آن‌ها Primitive Objects گفته می‌شود. این اشیاء به‌عنوان اشکال اولیه برای ساخت مدل‌های پیچیده‌تر استفاده می‌شوند.

  • Box: یک مکعب سه‌بعدی.

  • Sphere: یک کره سه‌بعدی.

  • Cylinder: یک استوانه.

  • Cone: یک هرم مخروطی.

  • Torus: یک حلقه سه‌بعدی.

برای ایجاد هر کدام از این اشیاء، کافی است آن‌ها را از پنل Create (که در Command Panel قرار دارد) انتخاب کنید و در نمای مورد نظر خود در Viewport آن‌ها را بکشید.

 

۳. تغییر هندسه مدل‌ها با استفاده از Editable Poly

پس از ایجاد اشیاء اولیه، می‌توان مدل‌ها را با استفاده از Editable Poly تغییر داد. این ابزار به شما این امکان را می‌دهد که جزئیات مدل‌ها را به‌طور دقیق و انعطاف‌پذیر ویرایش کنید.

  1. مدل اولیه خود را انتخاب کنید.

  2. بر روی آن کلیک راست کنید و گزینه Convert to Editable Poly را انتخاب کنید.

  3. پس از تبدیل، می‌توانید نقاط (Vertices)، لبه‌ها (Edges) و سطوح (Polygons) مدل را انتخاب کرده و تغییر دهید.

ابزارهایی مانند Extrude، Bevel، Inset و Chamfer برای تغییر شکل‌های هندسی استفاده می‌شوند.

 

۴. استفاده از Modifiers

Modifiers ابزارهایی هستند که برای تغییر ویژگی‌های مدل‌ها و اشیاء به‌کار می‌روند و از آن‌ها برای ایجاد اشکال پیچیده‌تر استفاده می‌شود. برای اعمال یک modifier، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مدل خود را انتخاب کنید.

  2. در Command Panel، بر روی دکمه Modifier List کلیک کنید.

  3. گزینه مورد نظر را از لیست انتخاب کنید.

برخی از مهم‌ترین modifiers عبارتند از:

  • TurboSmooth: برای نرم کردن سطوح و ایجاد مدل‌های دقیق‌تر.

  • Bend: برای خم کردن اشیاء.

  • Twist: برای پیچاندن اشیاء.

  • FFD (Free-Form Deformation): برای تغییر شکل‌های پیچیده‌تر.

 

۵. استفاده از Spline برای مدل‌سازی

یکی از قابلیت‌های مهم در ۳ds Max، مدل‌سازی با استفاده از Splines است. با استفاده از splines می‌توانید منحنی‌های پیچیده و مدل‌های ارگانیک بسازید.

  1. به پنل Create بروید.

  2. گزینه Shapes و سپس Line را انتخاب کنید.

  3. با کلیک در Viewport، نقاط spline خود را بکشید.

  4. برای تبدیل Spline به مدل سه‌بعدی، می‌توانید از Lathe یا Extrude استفاده کنید.

 

۶. افزودن متریال و تکسچر به مدل‌ها

یکی از مراحل مهم در طراحی مدل‌های سه‌بعدی، افزودن متریال و تکسچر به مدل است. برای انجام این کار، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. به پنل Material Editor بروید (با فشار دادن کلید M).

  2. از میان انواع متریال‌های موجود، متریال مناسب را انتخاب کنید.

  3. Diffuse Color (رنگ پایه) و Bump Map (برای جزئیات سطح) را تنظیم کنید.

  4. پس از تنظیم متریال، آن را به مدل خود اعمال کنید.

 

۷. انیمیشن در ۳ds Max

برای انیمیشن‌سازی در ۳ds Max، می‌توانید از ابزارهای مختلفی مانند Keyframe Animation و Path Animation استفاده کنید.

الف) Keyframe Animation

برای انیمیشن‌سازی با استفاده از فریم‌های کلیدی (Keyframes)، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. Time Slider را به زمانی که می‌خواهید تغییرات اتفاق بیفتد، منتقل کنید.

  2. ویژگی‌هایی مانند موقعیت، چرخش و مقیاس مدل را تغییر دهید.

  3. بر روی دکمه Auto Key کلیک کنید تا فریم کلیدی در آن لحظه ذخیره شود.

  4. این روند را برای سایر فریم‌ها تکرار کنید.

ب) Path Animation

برای انیمیشن‌های پیچیده‌تر، می‌توانید مدل‌ها را روی یک مسیر حرکت دهید. برای این کار، مسیر را با استفاده از splines ترسیم کرده و سپس مدل خود را به آن متصل کنید.

 

۸. رندرینگ در ۳ds Max

رندرینگ فرآیند تبدیل مدل‌های سه‌بعدی به تصاویر نهایی است. برای رندرینگ در ۳ds Max از V-Ray یا Arnold استفاده می‌شود که به شما امکان می‌دهند تصاویر بسیار واقع‌گرایانه‌ای بسازید.

  1. به پنل Render Setup بروید (با فشار دادن کلید F10).

  2. از بین موتورهای رندر انتخاب کنید.

  3. تنظیمات نورپردازی، مواد و دوربین‌ها را بر اساس نیاز پروژه خود انجام دهید.

  4. پس از انجام تنظیمات، بر روی دکمه Render کلیک کنید تا تصویر نهایی رندر شود.

 

۹. نکات و ترفندهای اضافی

  • Shortcuts: یادگیری میانبرهای کلیدی می‌تواند سرعت کار شما را در ۳ds Max به‌شدت افزایش دهد. برای مثال، کلید W برای انتخاب، E برای چرخش و R برای مقیاس‌دهی مدل‌ها.

  • نسخه‌بندی پروژه: همیشه پروژه‌های خود را ذخیره کنید و از ویژگی Increment and Save برای ذخیره نسخه‌های مختلف استفاده کنید تا در صورت بروز مشکل، نسخه قبلی پروژه را بازیابی کنید.

 

نتیجه‌گیری

۳ds Max یکی از نرم‌افزارهای قدرتمند در دنیای مدل‌سازی سه‌بعدی و انیمیشن است که امکانات گسترده‌ای را در اختیار طراحان، انیماتورها و مهندسان قرار می‌دهد. با یادگیری ابزارها و تکنیک‌های مختلف این نرم‌افزار، می‌توانید مدل‌های پیچیده و واقع‌گرایانه‌ای ایجاد کرده و آن‌ها را به تصاویر و انیمیشن‌های جذاب تبدیل کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *