در این مجموعه (از سری نرم افزارهای آموزشی پارسیان ) به مباحث پیشرفته در زمینه ساخت انیمیشن و صحنه پردازی در نرم افزار 3DS MAX پرداخته می شود.
عناوین آموزشی این مجموعه :
فصل اول : مفاهیم اولیه متحرک سازی
آشنایی با مفهوم فریم کلیدی ( Keyframe )
تنظیمات اجرای انیمیشن
تنظیم نقاط Pivot
تنظیم فریمهای کلیدی
متحرک سازی خصوصیات مختلف یک شی
نشان دادن مسیر حرکت انیمیشن
انیمیشن های پیشرفته
ایجاد رابطه پدر فرزندی بین اشیاء
فصل دوم : متحرک سازی پیشرفته
متحرک سازی حرکت یک توپ
کنترل نحوه حرکت در فریمهای میانی
استفاده از اشیاءDummy
اتصال توپ به شیء Dummy
جهش توپ روی حروف
تسریع انیمیشن با استفاده از Dope Sheet Editor
فصل سوم : متحرک سازی یک کاراکتر
اسکلت بندی ( Rigging )
استفاده از استخوان ها
سینماتیک معکوس ( Inverse Cinematics )
ایجاد و متحرک سازی یک کاراکتر دوپا
استفاده از فایل های Motion Capture
اتصال جسم مش به Biped
فصل چهارم : کار با دوربین
آشنایی با انوان دوربین ها
تنظیم لنز دوربین
تنظیم عمق دید دوربین
ابزارهای پیمایش دوربین
متحرک سازی دوربین با استفاده از یک شی کمکی
حرکت دوربین بر روی یک مسیر
فصل پنجم : مفاهیم اولیه نورپردازی
آشنایی با انواع نورها
نورپردازی سه نقطه ای
پارامترهای نور
انتخاب و ویرایش نور ها در صفحه
ایجاد و تنظیم سایه ها
فصل ششم : نورپردازی پیشرفته
نورپردازی صحنه با روشنایی روز
استفاده از کنترل Sky Portal
تنظیم نور برای بعد از ظهر
نورپردازی صحنه های زمان شب
افزودن سایه و نورهای دیگر
افزودن تصویر پس زمینه
افزودن نور های داخلی
فصل هفتم : رندرسازی
تنظیمات رندرسازی
تنظیمات محیطی
رندرسازی بخشی از صحنه
فصل هشتم : جلوه های ویژه
افزودن نورها به صحنه
افزودن تابش به خورشید با استفاده از افک Lens
افزودن افکت Ring
افزودن افکت Star
افزودن یک درخشندگی دیگر
استفاده از Video Post
۳ds Max یکی از نرمافزارهای قدرتمند و محبوب برای مدلسازی سهبعدی، انیمیشنسازی و رندرینگ است که توسط Autodesk توسعه یافته است. این نرمافزار عمدتاً در صنایع مختلفی چون انیمیشنهای سهبعدی، بازیهای ویدئویی، فیلمهای سینمایی، مدلسازی معماری و طراحی صنعتی کاربرد دارد.
۱. مدلسازی صحنه در ۳ds Max
مدلسازی، اولین قدم برای ساخت انیمیشن در ۳ds Max است. این مرحله شامل طراحی اشیاء، شخصیتها و محیطها بهطور سهبعدی میباشد.
الف) ایجاد اشیاء و مدلها
در ۳ds Max، میتوانید اشیاء را از طریق ابزارهای مختلف مدلسازی بسازید:
Primitive Objects: استفاده از اشیاء پایهای مانند مکعبها، کرهها، استوانهها برای شروع کار.
Editable Poly: برای ویرایش و شکلدهی به مدلها و تغییر هندسه آنها.
Spline Modeling: استفاده از خطوط و منحنیها برای ایجاد مدلهایی با جزئیات پیچیدهتر.
ب) متریالها و تکسچرها
پس از مدلسازی، باید متریالها و تکسچرهایی را به اشیاء خود اعمال کنید تا واقعگرایی و جذابیت آنها افزایش یابد. در ۳ds Max میتوانید از Material Editor برای ایجاد و اعمال متریالها استفاده کنید:
Diffuse: برای تنظیم رنگ سطح مدل.
Bump Mapping: برای ایجاد جزئیات سطح مانند خطوط و زبریها.
Reflection: برای تنظیم سطوح بازتابی.
ج) نورپردازی
نورپردازی نقش اساسی در خلق صحنههای واقعگرایانه دارد. در ۳ds Max، شما میتوانید از انواع مختلف نورها برای روشن کردن صحنه استفاده کنید:
Target Spot: نور نقطهای که به یک هدف مشخص تابیده میشود.
Omni Light: نوری که در همه جهات پخش میشود.
Daylight System: سیستم نوری برای شبیهسازی نور طبیعی روز.
۲. ساخت انیمیشن در ۳ds Max
پس از مدلسازی و تنظیم متریالها و نورها، مرحله بعدی ایجاد انیمیشن است. انیمیشن در ۳ds Max شامل متحرکسازی اشیاء، دوربینها، نورها و دیگر اجزای صحنه است.
الف) انیمیشن دادن به اشیاء
برای حرکت دادن اشیاء، از کلیدهای فریم و Timeline استفاده میکنید:
Keyframe Animation: شما میتوانید در نقاط مختلف تایملاین کلیدهای فریم قرار دهید و تغییرات وضعیت اشیاء را در این فریمها مشخص کنید. ۳ds Max بهطور خودکار بین فریمهای مختلف انیمیشنها را میسازد.
مراحل:
شیء مورد نظر را انتخاب کنید.
در Time Slider زمان مورد نظر را انتخاب کنید.
تنظیمات تغییرات مورد نظر مانند موقعیت، چرخش یا مقیاس را تغییر دهید.
یک Keyframe ایجاد کنید.
Path Animation: شما میتوانید یک مسیر (Path) برای حرکت اشیاء ایجاد کرده و سپس شیء را بهطور خودکار در این مسیر حرکت دهید.
ب) انیمیشن دوربین
برای ایجاد حرکت دوربین و شبیهسازی نماهای مختلف در صحنه، میتوانید از ابزارهای Camera در ۳ds Max استفاده کنید. انیمیشن دوربین میتواند شامل حرکت در فضا، چرخش یا تغییر میدان دید باشد.
مراحل انیمیشن دوربین:
دوربین مورد نظر را از Camera Tools انتخاب کنید.
موقعیت دوربین را تنظیم کنید و در زمانهای مختلف تایملاین، فریمهای کلیدی جدید اضافه کنید.
تنظیمات حرکت دوربین را تنظیم کنید و از آن برای ایجاد نمای متحرک استفاده کنید.
ج) انیمیشن شخصیتها
برای انیمیشن شخصیتها، Rigging و Skinning استفاده میشود:
Rigging: شامل ساخت اسکلت یا ساختار استخوانی برای یک شخصیت است که میتواند بهطور طبیعی حرکت کند.
Skinning: اتصال اجزای مدل به اسکلت برای اعمال حرکتها است.
برای انیمیشن شخصیتها از ابزار CAT (Character Animation Toolkit) و Biped استفاده میشود. این ابزارها به شما اجازه میدهند که شخصیتها را به راحتی انیمیشنسازی کنید.
د) انیمیشن فیزیکی
در ۳ds Max میتوانید از Física Simulation برای شبیهسازی حرکت طبیعی اجسام استفاده کنید. این ویژگی به شما امکان میدهد که اجسام بهطور واقعگرایانه سقوط کنند، از روی هم بپرند یا با یکدیگر برخورد کنند.
۳. صحنهپردازی و افکتهای ویژه
الف) استفاده از افکتهای شبیهسازی
در ۳ds Max برای ایجاد صحنههای واقعگرایانهتر، میتوانید از افکتهای شبیهسازی مختلف استفاده کنید:
Fire and Smoke: برای شبیهسازی آتش و دود.
Particle Systems: برای شبیهسازی ذراتی مانند باران، برف، گرد و غبار و غیره.
MassFX: برای شبیهسازی فیزیک اجسام متحرک مانند برخوردها، جاذبه و وزن.
ب) ترکیب نور و سایهها
در صحنهپردازی، استفاده صحیح از نور و سایهها میتواند به واقعگرایی صحنه کمک کند. میتوانید از Global Illumination (GI) و Ambient Occlusion (AO) برای شبیهسازی نور طبیعی و سایههای دقیق استفاده کنید.
ج) رندرینگ صحنه
پس از ایجاد انیمیشن و صحنه، مرحله نهایی رندرینگ است. رندرینگ فرآیندی است که در آن ۳ds Max تمام اطلاعات صحنه (مدلها، نورها، تکسچرها، انیمیشنها و افکتها) را به یک فایل تصویری یا ویدئویی تبدیل میکند. در این مرحله از رندرهای مختلف مانند Mental Ray، V-Ray و Arnold استفاده میشود.
مراحل رندرینگ:
از تنظیمات رندر برای انتخاب رزولوشن، فرمت فایل و سایر ویژگیهای رندر استفاده کنید.
Render Setup را تنظیم کنید تا پارامترهای نهایی رندر را مشخص کنید.
رندر را آغاز کنید و صحنه نهایی را ایجاد کنید.
۴. نتیجهگیری
ساخت انیمیشن و صحنهپردازی در ۳ds Max یک فرآیند چندمرحلهای است که شامل مدلسازی، انیمیشن، تنظیم نور و افکتهای ویژه و در نهایت رندرینگ میشود. این نرمافزار به دلیل ابزارهای پیشرفته و انعطافپذیری که دارد، یکی از پرکاربردترین نرمافزارها در صنعت انیمیشنسازی، طراحی بازی و مدلسازی سهبعدی است. با یادگیری این ابزارها و تکنیکها، میتوانید انیمیشنهای حرفهای و صحنههای شگفتانگیزی بسازید که در پروژههای مختلف کاربرد دارند.